fallback

Българските купувачи превземат пазара на ваканционни имоти по Черноморието

Българи почти компенсират отлива на руснаци, който обаче е успял да създаде сериозен дисбаланс в предлагането и търсенето

13:09 | 25.10.16 г. 4

Българските купувачи на пазара на ваканционни имоти по Черноморието в голяма степен успяват да компенсират рускоговорящите, които значително намаляха заради украинската криза и напрежението между Русия и Запада.

Отливът на руснаци обаче е успял да създаде чувствителен дисбаланс на пазара в региона. Предлагането значително надхвърля търсенето, в момента за стартиране на нови проекти изобщо не може да се говори, а предприемачи довършват започнатите преди кризата, посочва се в съобщение на инвестиционната компания GreenLife.

През лятото в продажба са били 30 хил. ваканционни имота по Черноморието, отчита Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development. В този брой се включват и жилищата в Бургас, Варна, Приморско, Поморие, където инвеститорите търсят продажби тип “втори дом”, допълва той.

Цените същевременно спадат с около една трета от украинската криза насам. През последните три месеца ценовите равнища остават стабилни, но не се наблюдават и ръстове.

Пазарът на ваканционни имоти – от международен вътрешен

Въпреки спада на рускоговорящите купувачи общият обем на сделките не търпи такава съществена промяна заради активизирането на българските купувачи. "От изцяло външен пазарът на имоти в сегмента „втори дом” става все по-насочен навътре”, констатира Теофил Петров, като допълва, че българите вече заемат 30% от пазара.

Българи всъщност стоят и зад сделките с ваканционни имоти със западноевропейски купувачи, посочва той. Става въпрос за българи с чуждо гражданство или в смесени бракове, които се водят и от носталгията, и от желанието си за инвестиция, казва той.

Според Петров пазарът в България не е атрактивен за гражданите на западните държави. Те предпочитат Испания, въпреки че пиренейските курорти са значително по-скъпи и макар че предлагат сходно качество на ваканционните имоти.

„Успоредно с по-високия стандарт на живот върви и по-добрият имидж на страната, което често се оказва сериозна пречка за България”, казва Теофил Петров.

От останалите рускоговорящи купувачи на пазара руснаците продължават да доминират, 15% са от Украйна, 5% - от Казахстан, и 3% от Беларус.

Имоти за ваканция и собствено ползване

По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване, отчитат от Green Life. По-малко от 20% от купувачите са склонни да отдадат имотите си под наем, когато не ги ползват. Затова и в голяма част от активния сезон апартаментите остават празни, вместо да се отдават под наем.

„Вече знаем, че купувачите идват като туристи, преди да сключат сделка, но сме далеч от очакването всички групи туристи да се превърнат в купувачи. Румънците са най-добрият пример за хора, които не можем да превърнем в собственици”, коментира Теофил Петров.

Що се отнася до цените, ако най-търсените апартаменти – тези с една спалня, преди украинската криза са се продавали за 60 хил. евро, днес стойността им е максимум 50 хил. евро.

Компанията констатира и че все повече се увеличават офертите, насочени към българи. Петров обаче предупреждава инвеститорите, че сделките с наши сънародници са за покупка на ваканция, една нова форма на „вила на морето”, а не са класическа инвестиция с цел доходност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:16 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още